28. září 2019

Brigáda v knihkupectví #5 Výhody a NEVÝHODY


Spousta knihomolů sní o brigádě v knihkupectví. Je to místo, které milujeme a představa brigády v obklopení knih zní naprosto dokonale. I já jsem o této brigádě hodně dlouhou dobu snila a můj sen se mi už před více než rokem a půl splnil. Tato brigáda opravdu nese obrovské množství výhod, kvůli kterým opravdu stojí za to, ale jak to tak v životě bývá i tato pro mnohé z nás vysněná brigáda je práce, jako každá jiná a nese i nějaká negativa. Protože za tu dobu, kterou už v knihkupectví pracuji mám dost zkušeností, rozhodla jsem se vám ukázat i nevýhody této brigády. V předchozím článku této série jsem vám představila výhody brigády v knihkupectví, tak si nezapomeňte přečíst i ty, abyste nečetli jen to negativní.

Neknižní práce
Brigáda v knihkupectví bohužel neznamená jen práci s knížkami, ale spoustu neknižní práce okolo nich. Nejčastějším úkolem, který vás jako brigádníka potká snad na všech prodejnách je utírání prachu. To znamená lezení po vysokém, ne moc stabilním žebříku k vrcholkům polic s knihami. Vzhledem k tomu, že mám alergii na prach to u mě znamenalo i hodně kýchání a na nestabilním žebříku občas rozklepané nohy.

Další velmi častou neknižní prací je vynášení koše, které trvá jen pár minut a je jednou za směnu, ale mám s ním samé trapné docela vtipné historky. Pracuji totiž v knihkupectví v jednom velkém obchodním domě, takže odpadky a prázdné krabice musím nést přes obchodní dům plný lidí do místnosti k tomu určené. No a to, co se u takové situace stane, si už asi umíte představit. Obrovské množství věcí mi popadá z rukou a všude se rozsype, přes krabice nevidím kam jdu, zakopnu a všechno včetně mě skončí na zemi... samozřejmě, když je okolo nejvíce lidí a nejlépe, když okolo prochází můj učitel nebo jiný známý.

I když mi dělání těchto a jiných neknižních aktivit nijak zvlášť nevadí, protože se to dá v klidu zvládnout, tak mě to mrzí, protože komunikace se zákazníky mě vyloženě baví. Práce za pokladnou, hledání knížek pro zákazníky, doporučování knih a podobně si většinou užívám, takže mě štve, když místo toho musím utírat prach, nebo třeba přeceňovat zboží.

Náročná práce
Brigáda v knihkupectví patří k těm které dokáží být náročné a vyčerpávající. I když si opravdu uvědomuji, že je veliké množství prací, které jsou mnohokrát náročnější, tak se o tom chci zmínit, protože si to spousta lidí neuvědomuje. Znamená to celý den na nohou bez příležitosti si sednout, což už je někdy samo o sobě docela vyčerpávající. Ale taky to obnáší tahání těžkých knih a krabic z knížkami, což se po delší době odrazí v nepříjemné bolesti zad.

Hrozní zákazníci
Náročnost této brigády nekončí u lehké fyzické námahy, protože je tady ta psychická. Věřte nebo ne, není nic více vysilujícího, než dohadování se zákazníkem, kterého byste nejraději přetáhli těžkou knihou po hlavě, ale musíte se na něj mile usmívat a snažit se mu ve všem vyhovět. Lidi jsou šílení, to jsem si opravdu dokázala díky této brigádě. Těm úplně nejhorším zákazníkům jsem dokonce věnovala samostatný článek, který vás podle mě zaručeně pobaví.

Špatné směny 
Tato nevýhoda se bude ve všech knihkupectvích úplně lišit, ale píšu vám ji pro představu, jak to mám já, protože to je to, co mi na mé brigádě vlastně vadí ze všeho nejvíce. U nás je to nastavené tak, že brigádník chodí na pomoc stálým zaměstnancům a nemůže být na prodejně celý den sám. Takže to vypadá tak, že přijde někdy před obědem, kdy zůstane na prodejně sám a stálý zaměstnanec může jít na oběd. Potom jsou na prodejně společně, kdy brigádník pomáhá s utíráním prachu, vynášením koše, zarovnáváním knih a podobně. Protože jsem na velmi malé prodejně není tam zase tolik práce a zákazníky zvládne obsloužit jeden člověk sám, tedy stálý zaměstnanec. Což znamená, že moje nejčastěji směny vypadají tak, že jsem tam od 12 do 17 a už mnohem dříve mě chtějí poslat domů s tím, že tam není co dělat. Takže z toho je zabitý celý den a odpracovaných jen pár hodin. A to je nakonec důvod, proč už budu s brigádou končit. Přece jen se s blížící maturitou bude hodit každý volný víkend a je škoda marnit celé dny kvůli pár hodin v práci a dojížděním do ní.

Pokud bych to měla celé shrnout, tak jsem moc ráda za ten rok a pár měsíců, kdy jste pracovala ve vysněné knihomolské brigádě. Pokud vám to po takto negativním článku nedává smysl, tak vám opravdu doporučuji přečíst si předešlé články z této série pro pochopení. Jako například mou obrovitánskou radost z toho, že mě vzali, nebo pocity z prvního dne v práci a samozřejmě článek, kde naopak shrnuji výhody této brigády. Je to opravdu skvělá brigáda, která opravdu stojí za to i přes ty nevýhody, které se s ní pojí. Určitě plánuji po maturitě, nebo během studia na vysoké škole vyzkoušet zase jinou prodejnu knihkupectví a třeba vám dám vědět své pocity. Pro teď je to na nějakou dobu poslední článek z vámi nejoblíbenější série brigáda v knihkupectví a já budu moc ráda, když mi dáte vědět jak vás tato série bavila. A ještě by mě moc zajímalo, jaké brigády jste si za svůj život vyzkoušeli a co byly jejich výhody a nevýhody. Budu se moc těšit na vaše komentáře.


19 komentářů:

  1. Já jsem v knihkupectví skoro rok pracovala na plný úvazek. Nejvíc mi vadila mzda (66 Kč na hodinu! A to jsou 4 roky zpátky) a víkendové směny 2 x do měsíce. Na druhou stranu mě knížky i kolektiv fakt bavily. Jo a tahání opravdu hromad knih z dodávky až do skladu přes plnou prodejnu lidí a dolů po točitých schodech.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to je opravdu hrozně málo! Je fajn, že alespoň ten kolektiv stál za to. :)

      Vymazat
  2. Rozumím ti. :) I vysněná práce má svoje "mouchy". Ale i tak to určitě byla škola života a do budoucna se ti získané zkušenosti budou jedině hodit. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já pracuju v malém knihkupectví (menší pobočce velkého řetězce teda :D ), a nejhorší je pro mě práce s EET programem, Soumarem. Zapamatovat si všechny ty klávesové zkratky a jejich pořadí v různých úkonech je prostě zlo. Zvlášť, když po vás protivný zákazník chce NĚCO a chce to HNED, a vy prostě nevíte. Třeba vyměňování knih je moje noční můra. :D A taky práce s penězmi mi prve dělala trochu problém (kdy mi chybělo třeba pět set, kterých bylo v poukázkách a já je nezkontrolovala).

    Pak je skvělý šílený bordel v knížkách, kdy jich máte hrozně moc ve skladu, ve skříňkách pod pyramidami, vy musíte najít tu jednu, kterou zákazník chce, nevíte, kde je, a v databázi samozřejmě není napsáno, kde se kniha nachází. Dost často tak moje iniciativa končí větou : "Omlouvám se, jsem brigádník a jsem tu krátce, když přijdete zítra, zeptám se vedoucí a knihu vám najdu."

    Ale největší odměna je, když mě nějaký milý zákazník pochválí za radu nebo tak (někdo mi dokonce řekl, že je vidět, že do knihkupectví patřím, to moje ego plesalo :D ). To se mi stává častěji, než zprdnutí hlupáčků, ale ti přece jenom utkví v paměti snadněji.

    Já se o své brigádě taky chystám něco sesmolit (jo, nevím kdy... Ale určitě jo!) na svůj blog, který je zatím v plenkách. Ta tvoje série mě moc baví (bavila), tak doufám, že nevadí, když se tebou trochu inspiruju (samozřejmě vzdáleně, nechci být otravná kopírka :D).

    godblessthegirl.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni, pro začátek moc děkuji za tak obsáhlý komentář, je milé, že jsi mu věnovala čas. :) Já jsem teda s kasou, počítačem problém neměla, asi jsme měli úplně jiný system, protože byl opravdu jednoduchý. (naštěstí) Jo, hledání posledního výtisku, který není tam, kde má být dokáže být neuvěřitelně šílené! A výmluvu jsem jen brigádník, zeptám se kolegyně byla i u mě na denním pořádku. :D Milý zákazník dokáže zlepšit celý den, naprosto souhlasím, taky jsem jich pár zažila. (bohužel mnohem méně než těch na zabití...) Je fajn, že jsem tě inspirovala a jsem zvědavá, co vymyslíš. :)

      Vymazat
  4. Tak ja som istú dobu chcela ísť pracovať na podobné miesto, ale nezobrali ma takže s toho vyplýva, že pracujem úplne niekde inde, ale zas na druhej strane viem, že by som týždňovky by nebolo to pravé orechové a hlavne za tie peniaze čo niekedy dokážu dať :)

    OdpovědětVymazat
  5. V knihkupectví pracuji dva roky. Tu práci miluji, ale někdy je to opravdu těžké. Práce je čím dál více, je to strašně únavné a někteří zákazníci, to ti ani nemusím vysvětlovat. :D Ale když mi někdo ze srdce poděkuje za radu a hezky se na mě usměje, mám radost. Tak nějak vím, že tam patřím. Ale měli by nám přidat, s minimálkou se to nedá. :D

    OdpovědětVymazat
  6. Jinak pěkný a hlavně pravdivý článek.

    OdpovědětVymazat
  7. Každá práce má svoje. Já několik let dělala průvodkyni na zámku, především v létě, a několik let uvaděčku v divadle, to po zbytek roku. Svoji práci jsem vždycky milovala, ale o zážitky nebyla nouze. Obojí je totiž především práce s lidmi, a to je už samo o sobě vyčerpávající. Jinak krásný článek, jen pozor na výrazy jako "by jste", ze kterých se vždycky opupínkuju. Správně je "byste".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! I za upozornění na chyby, uvědomuji si to a budu se snažit si na to dávat větší pozor. :) Máš úplnou pravdu, práce s lidmi je občas prostě náročná.

      Vymazat
  8. Krásný článek! Já si četla recenze a už jsem si tou brigádou nebyla jistá, ale docela jsi mě uklidila. Jem prosím, oprav si i shodí přísudku s podnětem 🙃

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anonymní08 března

      Milá Zuzko,

      za tým #opravujemeopravujicikomentare bych Tě ráda upozornila na nedostatky Tvého komentáře. Můj podnět se týká hlavně poslední věty, pro kterou bych navrhovala opravu: „Jen prosím, oprav si i shodu přísudku s podmětem.“ Věřím, že i poslední slovo předcházející věty je zapsáno chybně a mělo znít „uklidnila“, tedy pokud jsem větu nepochopila špatně (ale zdá se mi nepravděpodobné, že by Tě autorka článku někam uklidila).

      Můj komentář má pouze edukativní charakter. #zalepsikomentare

      Pokud jsi zvolila brigádu v knihkupectví, doufám, že si Ti tam líbí. :)

      Měj se hezky!
      P z týmu #opravujemeopravujicikomentare

      Vymazat
    2. :D děkuji Zuzce za pochvalu článku, jen je teda asi lepší v komentáři, kde někoho opravuješ nenapsat tolik chyb, P moc děkuji za pobavení!

      Vymazat
  9. Jindřich06 června

    Dobrý den, pro mě osobně bylo velké uvědomění si, že je to brigáda v obchodě a ne prostě jenom rozšíření mého koníčka. Bylo to podobné, jako když jsem šel o pár let později studovat knihovnictví a chvíli jsem pracoval v knihovně. Jednoduše řečeno děláte všechno možné, jenom se nemazlíte s knížkami. :) Hlavně práce v knihovně je fakt na míle daleko od knížek a to i přesto, že jsou všude kolem vás. ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěkný den, tohle je jen z mnoha mých tehdejších článků v rámci brigády v knihkupectví. A jde zrovna o nevýhody, to ovšem neznamená, že bych tuto brigádu vnímala negativně, právě naopak. V knihkupectví jsem si od té doby odpracovala už spoutu směn a jako rožíření svého koníčku to rozhodně vnímat můžu! :)

      Vymazat

Budu moc ráda, když mi napíšeš nějaký komentář :)