23. listopadu 2018

Brigáda v knihkupectví #3 Nejhorší zákazníci

O práci v knihkupectví jsem neskutečně dlouhou dobu snila a můj sen se už před čtyř měsíci stal skutečností. Za tuhle dobu jsem se do toho už naplno dostala a připadá mi, že tam jsem už celou věčnost. Opravdu je to brigáda, která mě neskutečně baví a jsem neskutečně vděčná, že tam jsem, a to mi věřte, že nejde jen o frázi. Samozřejmě jsou chvíle, kdy jsem vyčerpaná a chtěla bych sebou jen seknout do postele a někdy se dokonce najdou zákazníci, které bych nejraději těma knížkami utloukla. A právě z těch nejhorších zákazníku jsem udělala výběr TOP 5 a přidám samozřejmě i konkrétní situace. Věřím, že některé vás dokážou vytočit, ale většina je vyloženě komická. Tak můžeme jít na to!


Nohy, ruce
Cizinců se v Ostravě nevyskytuje rovna veliké množství, ale když už na to dojde, je to skoro vždycky vtipný zážitek. Nejčastěji se potýkám s mi velmi vzdálenou polštinou, nebo cizinci, kteří mluví anglicky. Ale najdou se i případy, kdy zákazník neumí ani náš jazyk, ani žádný světový a snaží se své požadavky vysvětlit rukama a nohama... To je už opravdu nad moje schopnosti a nikdy nerozumím co po mě chtějí, takže mě buďto zachrání kolegyně, nebo to se mnou zákazník raději vzdá.

Ví, ale neví
"Nevím název knihy, nevím vlastně ani autora,... Takových zákazníku k nám chodí davy, ale musím uznat, že když knihu nakonec dohledám cítím se jako největší frajer. Většinou mi zákazník sdělí jen co je na obálce, nebo o čem kniha má být a já pomocí strýčka googlu hledám a častokrát i najdu! Horší je to v případech, když očekávají, že tuším, co za novinku četla jejich teta v létě (to není vtip...), nebo že je to kniha z reklamy, která byla loni o Vánocích v metru... Velmi často mi název knížky řeknou zkomoleně a když konečně pochopím co myslí, tak se hádají, že přesně to říkali... Pro pochopení konkrétní případ: " Máte knihu Dobrodružná výprava můžíka ve skříni z IKEA", protože jsem do té doby knihu neznala, musela jsem hledat, abych zjistila, že jde o knížku Podivuhodná cesta fakíra, který uvízl ve skříni z IKEA... a nakonec se zákazník urazil, že to mi přesně sdělil, že špatně slyším. No v tomhle případě bych mu tu knihu klidně na hlavu holila :D, ale pokud je ten člověk milý, tak mi to bádání po knize, kterou myslí ani nevadí. 

Nepříjemný protiva
Kdybych měla psát o každém nepříjemném zákazníkovi, který byl bez důvodu protivný, byli bychom tady ještě za týden...  Ale protože je to článek o nejhorších zákaznících a pokud bych je měla seřadit, tak tenhle druh by skončil na jasném prvním místě, musím ho alespoň zmínit. Už se mi stalo, že na mě jeden člověk řval, jak si můžeme dovolit neprodávat tak důležitou knihu, nebo jiný za to, že je kniha moc drahá. U většiny mých kategorií se můžu po čase zasmát, ale tihle lidi mě jenom deptají.

Uchylný týpek
Možná je to pojmenování moc kruté, ale nemohla jsem si pomoct. Je mi sedmnáct a když se mnou dost podivným způsobem začne flirtovat chlápek 40+ není to zrovna příjemné. Většinou mají blbé vtipy a narážky a já jenom ignoruju... Ale většinou se tomu doma zasměju, řeknu vám na ukázku poslední případ... Pán se ptal na cenu knihy a po mé odpovědi se ptal kolik bych stála já... Jinému jsem k nákupu dala los, které teď rozdáváme a ptal se jestli vyhraje mě... No prostě tak, není mi to úplně příjemné...

Internetový zákazník
Miluju, když po mě někdo chce, abych mu doporučila knihu. I když jde o žánr, který nečtu, moc mě baví zákazníkům s výběrem pomoct a poradit. Ale když někomu věnuju spoustu času a snažím se vybrat nejlepší knihu, pro něj či jeho blízké, a dotyčný mi nakonec oznámí, že děkuje za rady a že si knihu objedná přes internet, protože je to tam levnější, docela mě to naštve. Myslím si, že když si nechá poradit a k knihu si opravdu chce koupit, měl by jí koupit tam, kde mu poradili. Už se mi to stalo více krát, ale v hlavě mám především paní, která ještě odešla se slovy, no ale není to vůči vám spravedlivé, kradou vám těmi nízkými cenami kšefty že?


Tak tohle byl můj výběr nejhorších zkušeností. Ve většině případech se tomu opravdu jen zasměju a mám další vtipný zážitek, který vyprávím kamarádům, ale někdy mám opravdu nervy pochodu. :D Doufám, že se vám článek líbil! Pokud jste ještě nečetli první dva články z této série tak se na ně určitě můžete mrknout, první díl o tom jak jsem brigádu hledala a druhý o mém prvním dnu. Jinak do budoucna plánuju v sérii ještě pokračovat a do komentářů mi můžete napsat, o čem by vás ještě články zajímali. To je pro tentokrát všechno, pro příště už to bude zase recenze. Budu se moc těšit na vaše komentáře.

Pokud jste sami v knihkupectví sami někdy pracovali, můžete do komentářů psát vaše nejhorší zkušenosti, jsem na to dost zvědavá.

Pokud mě ještě nesledujete na sociálních sítích blogu, například na facebooku a instagramu, tak vám doporučuji to napravit, aby vám neunikli další články nejen z této série nebo dokonce nějaká soutěž! 

19 komentářů:

  1. Jó, lidi jsou jednoduše miláčci :D Jednomu pánovi jsem za boha nemohla vysvětlit, že mu nemůžu na poukázku vrátit a že její hodnotu musí vyčerpat v plné výši, nakonec třískl s knihou o zem se slovy "Tak si to tu kurva nechte" a odešel. No, co víc k tomu říct.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No jejda... Pán trochu nevyrovnaný :D Pořád nepochopím, jak se můžou lidi kvůli takovým hloupostem tak snadno naštvat...

      Vymazat
  2. Na takové typy lidí se dá narazit úplně všude. Mám za sebou pomerně bohatou historii všech možných brigád a nebyl snad ani den, kdybych nějakou rádoby vtipnou poznámku nevyslechla. Chce to obrnit se a neřešit. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš naprostou pravdu, jen to někdy není úplně snadné... Ale rozhodně si nestěžuju, tu brigádu přes všechno miluju!

      Vymazat
  3. Jo zakaznici, to je tema samo o sobe... :-D Nekdy je radost s nimi mluvit a nekdy je to na pytel a motorovou pilu... Clovek se to musi naucit nejak prechazet a kazdeho nejak reagovat, ale neni to snadne a nekdy to trva roky :-P Tak at to tam ve zdravi prezijes :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Jestli neznáš, tak doporučuju k přečtení:
    https://www.databazeknih.cz/knihy/divne-hlasky-z-knihkupectvi-339391
    https://www.databazeknih.cz/knihy/dalsi-divne-hlasky-z-knihkupectvi-355870

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty znám! A je to naprosto geniální :D Zatím mám doma jen první díl a je plný lepíků a rozhodně se chystám i na další díl :)

      Vymazat
  5. Toto poznam velmi dobre tiez sa chystam napisat clanok o nasich, zabitiahodnych, zakaznikov. V januari bude 10 rokov co v kníhkupectve pracujem, hlášok a situacii je mrte. Inak ta nepotesim, ked si budes mysliet ze uz si zazila snad vsetko, pride zakaznik ktory ta presvedci o opaku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Páni 10 let je opravdu neuvěřitelná doba! Věřím, že jsi toho se zákazníky musela prožít opravdu hodně :D Myslím si, že takový článek bude rozhodně stát za to. :)

      Vymazat
  6. Tak ja by som chcela pracovať na takomto mieste, ale možno raz sa k tomu aj dostanem :) Síce som takéto veci ešte nezažila,ale mne sa napríklad stalo, že za mnou v obchode kde som si nakupovala príde jeden chlap a povie mi, že či nechcem jeho číslo a pozerá sa na mňa spôsobom takým, že mi to až bolo nepríjemné

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, co na to říct, lidi jsou prostě někdy vážně divní :D Ale věřím, že pokud se ti naskytne příležitost vyzkoušet si práci v knihkupectví, líbila by se ti :)

      Vymazat
  7. Práce s lidma (ve službách) je prostě nejšílenější. Člověk za ten jeden jedinný den stihen nasbírat tolik zážitků a hloupých poznámek a dotazů, že to snad ani není možné :D
    Ale přesně jak říká TheMelorry, člověk se proti tomu musí obrnit a snažit se to neřešit :)

    OdpovědětVymazat
  8. Tak teď jsem se dobře zasmála! :D Já zatím na žádné brigádě nebyla, takže takové zkušenosti nemám, ale určitě se s něčím takovým taky někdy setkám. Jde vidět, že tahle knihomolská práce snů má i své minusy. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě pobavila. :D Myslím, že každá práce má své negativa a je rozhodně zajímavé je poznávat. :)

      Vymazat
  9. Práce s lidmi je vždycky něco :D Člověk má pak alespoň co vyprávět, ale ty nervy... Fráze "ale to přesně jsem říkal" je úplně na zabití. Přeju pevné nervy! :)

    OdpovědětVymazat
  10. naštěstí nepatřím k žádnému z nich :D super článek, pobavil!

    OdpovědětVymazat

Budu moc ráda, když mi napíšeš nějaký komentář :)