30. března 2021

Pořídila jsem si čtečku

Čtečky knih už v dnešní době nejsou žádnou novinkou, používá je stále větší množství čtenářů, jejich technologie se neustále zlepšuje a k dostání je neskutečné množství e-knih. Čtečky mají oproti papírovým knihám velkou spoustu výhod, ale přesto u hodně čtenářů nakonec zvítězí ta reálná – papírová knížka. Protože ji můžeme držet v ruce, otáčet stránky, krásně voní… Tak proč jsem si tedy pořídila čtečku? Jakou jsem si vybrala a proč zrovna tahle?

Věřím, že tento článek pomůže těm, kteří jsou ve světě čteček ztracení stejně, jako jsem byla já!

 Proč jsem se rozhodla si ji pořídit?

Já jsem si ji koupila primárně kvůli čtení do školy. Musím číst spoustu knih v rámci povinné četby ke zkouškám. Situace s knihovnami je v dnešní době neskutečně složitá, protože byly buď zavřené, nebo jsem se tam nemohla dostat kvůli zákazu cestování mimo okres… Z počítače nejsem schopná číst dlouhé texty, protože mě rozbolí oči a hlava. A tisknout takové množství papírů je vyloženě hloupost. Řešení? Čtečka! Věděla jsem, že ji využiji i na čtení knížek mimo povinou četbu do školy, a že ji prostě rozhodně dostatečně zúročím. :)

Jak jsem vybírala?

Vybírání pro mě bylo neskutečně těžké, protože celkově technice moc nerozumím, ale vzhledem k tomu, že jsem se svou čtečkou náramně spokojená, jsem to nesjpíš zvládla dobře. Věděla jsem, že si pořídím čtečku Kindle nebo PocetBook, což jsou největší značky u nás na trhu a v mém okolí mají všichni buď jednu nebo druhou, žádnou jinou…

Kindle vs PocetBook

Myslím si, že ať už si vyberete kteroukoliv, tak budete spokojení. Obě značky jsou hodně profláknuté a říká se, že právě ony mají jedny z těch nejkvalitnějších čteček. Já jsem zvolila PocetBook ze dvou důvodů. Na rozdíl od Kindle má české rozhraní a zvládá větší množství formátů. Angličtinu bych sice zvládla a formáty, které Kindle neumí, si můžete na internetu převést, ale zvolila jsem cestu, která se jevila jako snadnější. O Kindlu se říká, že je rychlejší a odolnější, ale nevím, co je na tom pravdy… Za mě je PocetBook rychlostně dostačující a spousta lidí v mém okolí ji má dlouho a nijak se jim nepoškodila.

E-knihy z knihovny

Pozor na to, že ani Kindle ani Pocetbook nemůžete využívat při půjčování knížek z knihovny. Takže pokud si čtečku pořizujete s vidinou půjčování e-knih, tak musíte zvolit jinou značku. Já jsem kvůli tomu zvažovala hledat nějakou jinou značku, ale nakonec jsem se rozhodla dát přednost jedné z těchto dvou osvědčených značek. Na internetu je spousta e-knih zdarma ke stažení a celkově e-knihy nejsou až tolik nákladné, takže mi nevadí si je zaplatit a podpořit tak nakladatelství.

PocetBook

Když jsem se rozhodla, že chci čtečku z této značky nastalo rozhodování, jaký typ. Rozhodující pro mě byla cena. Vybrala jsem si Tuch lux 5, která se cenově pohybuje okolo tří tisíc korun, což byla zhruba částka, kterou jsem měla v plánu do čtečky investovat. Pokud chcete levnější, tak narazíte i na čtečky za cenu okolo dvou tisíc, ale nejsou například dotykové nebo nemají nasvícení (ale k tomu se ještě dostaneme). Pokud ale chcete dražší a vymakanější variantu, tak se můžete podívat na InkPad 3, která se pohybuje okolo pěti tisíc. Její hlavní výhoda je to, že má 8 palců, což je o dva palce více než mají čtečky běžně. Ale musím říct, že jsem ráda, že mám jen šestipalcovou, protože je opravdu neskutečně skladná, a tak akorát do ruky.

Důležité parametry

  • Jeden ze základních parametrů je velikost displeje. Většinou má šest palců, ale sežene i větší.
  • Nejdůležitějším parametrem je podle mě nasvícení displeje. Díky němu budete moct číst i po tmě bez rozsvícené lampičky. A pozor, nejde o to samé jako podsvícení, které máte na telefonu. Netroufám si o vysvětlování, takže pokud vás to více zajímá, můžete si o tom najít více. Ale podstatné je to, že to není nepříjemné pro oči a je podobné dennímu světlu.
  • Velice podstatná je i technologie SMARTlight pro úpravu jak jasu, tak i teploty barev.
  • Dalším parametrem je to, zda je čtečka dotyková nebo ne. Já jsem chtěla dotykovou, protože je podle mě snazší a příjemnější na ovládání.
  • Určitě je podstatné, jaké a kolik zvládá formátů! S tímto by u Pocetbooku neměl být problém.
  • Dále je určitě důležitá velikost paměti a taky to, zda je do čtečky vložit SD kartu pro rozšíření paměti. Ale vzhledem k tomu, že e-knihy zabírají málo místa, měla by vám bohatě stačit vnitřní paměť. (udává se, že 8G pojme zhruba 3000 knih.
  • Důležitá může být i hmotnost. Při vybírání mezi několika typy přihlédněte k tomu, že čím lehčí, tím se vám bude nejen přenášet, ale také držet v ruce při čtení.
  • Stejně tak můžete porovnat výdrž baterie u více typů, ale není to za mě nejdůležitější, protože většina čteček opravdu vydrží neskutečně dlouho bez nabíjení. (já jsem ji zatím nenabíjela ani jednou, přečetla jsem na ni tři knihy a mám na ni 70 %)
  • Určitě se hodí wifi, ale tu už má předpokládám většina čteček. 
  • A hlavně si nezapoeňte přikoupit obal, ať je vaše čtečka v bezpečí! 

Už mě nenapadají žádné další podstatné parametry, ale tyto hrály největší roli při mém rozhodování.

Někdy příště se můžeme blíže podívat na výhody e-knih a čteček. Doufám, že jsem byla alespoň trošku nápomocná těm, kteří si čtečku plánují pořídit. A budu moc ráda, když mi do komentářů dáte vědět, jak jste na tom se čtením e-knih vy!

Tento článek vznik ve spolupráci s Rigalli.cz a Tiskařík.cz. Moc ráda bych poděkovala za možnost této spolupráce a taky vám tyto značky představila. Rigalli.cz je e-shop plný čokoládových dobrot. Mezi moje oblíbence patří bonboniéry mořsképlody a nugátové pralinky. Tiskařík.cz je služba, která krom tisku fotek nabízí produkty jako je fotokniha, hrnek s vlastní fotkou, pexeso, fotokalendář, ročenka atd. Už jsem od nich měla kalendář, pexeso, a i hrníček a je to naprosto boží. Neskutečně kvalitní výrobky, a hlavně nejkrásnější dárky! Dojala jsem k slzám i dědu, který zásadně nikdy nebrečí. :D

18 komentářů:

  1. Čtečku doma mám, ale stejně dávám přednost klasickým knihám. Vůni a šustění papíru čtečka nemůže konkurovat. Mám Kindle, nějakou starší verzi, ale když už jsem ji použila, byla jsem spoko :-) Časem asi na ní přejdu, těch knížek už se doma sešlo moc, z tohohle hlediska je čtečka zase praktičtější než knihovny :-D Ať se ti na ní krásně čte! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! :) A máš se vším úplnou pravdu.

      Vymazat
  2. Čtečku využívám při cestování (do práce),ale také na dovolenou. Hodně knih s sebou a není to těžké. Večer na to, abych nerušila spolubydlící. Doma šáhnu spíše po papírovce.

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuju za obsáhlý a poučný článek. Sama o čtečce už nějaký čas uvažuju. :)

    OdpovědětVymazat
  4. doufám, že budeš se čtečkou spokojená :) já osobně mám Pocketbook a má zkušenost je kladná :) ze začátku jsem si myslela, že mi pomůže omezit nakupování knih, ale jsem křeček :D takže ani ne... ale skrze delší cesty jsem za ni ráda anebo noční čtení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Jsem zvědá, jestli díky ní já nakupování knih omezím :D

      Vymazat
  5. Super přehledný článek :) Já si čtečku kdysi pořizovala hlavně kvůli cestování, kdy se hodilo, že spoustu těžkých knih mám v jedné elektronické. Teď jí sice už tolik nevyužívám, ale je skvělá pro knížky v pdf, které bych jinak četla z počítače (a to je fakt nepříjemné!)

    OdpovědětVymazat
  6. Ke čtečce jsem přišla před cca šesti lety, kdy mi ji můj (tehdy ještě přítel) manžel koupil k narozeninám, protože mi nestačily knihy z knihovny a tenkrát jsem měla fakt pidi mobil, na kterém jsem četla. On se na to nemohl dívat, nadával mi, že si zkazím akorát oči, a pak mě vzal do Prahy, neřekl mi o tom dopředu a najednou se vytasil s tím, že jdeme koupit čtečku! Vybrala jsem si tenkrát obyč Kindle, ani nebyl podsvícený. A nyní mám už 3 roky Pocketbook touch lux 3 a nemůžu ji dát z ruky! <3

    OdpovědětVymazat
  7. Já jsem taková "stará duše". Nad klasické knihy není, takže o čtečce jsem nikdy ani nezauvažovala a asi ani uvažovat nebudu. I když uznávám, že pro někoho má svůj význam a má i své výhody. Hlavně bych řekla, že je fajn pro ty, kteří čtou opravdu hodně a doma by třeba měli kvanta knih zbytečně, že se k nim už ani nevrátí. Zas setří tedy trochu tu naší přírodu.😁

    www.tvoriduse.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že to není pro každého :) A se vším souhlasím!

      Vymazat
  8. Anonymní23 srpna

    Ahoj všem, nedávno jsem si taky pořídila čtečku a chtěla bych zase přidat několik mých osobních postřehů a zkušeností (a článek doplnit). Sluší se dodat, že já mám Kindle (ten nejlevnější), ale to si myslím, že nemá na následující vliv. :-) Chěla bych spíš trošku varovat před myšlenkou pořízení si čtečky kvůli studijním materiálům ve formátu .pdf Rozhodně se nejedná o ideální formát pro čtečku, možnosti přiblížení dokumentu nejsou v žádném případě dostačující. Navíc se může čtečka pod velikostí dokumentů velmi zpomalit, dokonce až seknout. A právě to se mi hodně často stávalo se čtečkou od Pocketbook. Je možné, že se na 8 let něco změnilo, nicméně mě to velice odradilo od koupi další čtečky od PB. A co se týče množství (volných) e-knih - na první pohled se může zdát, že se jich na netu válí hromady, tak víceméně to platí jen pro díle s uplynulými autorskými právy (takže v podstatě vetšina povinné četby). Cokoliv novějšího je tak padesát na padesát s tím, že nakladatelství si uloz.to hlídají a pravidelně nahlašují. A k poslednímu - cena e-knih bohužel není až o tolik nižší, než u klasické tištěné knihy, avšak co je zarážející - ne zdaleka všechny digital born knihy jsou k dispozici jako e-knihy... já osobně svou čtečku používám velice ráda, jsem moc spokojená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S většinou můžu souhlasit. Pdf jsem zatím nezkoušela, takže nemůžu říct, jestli se systém nějak zlepšil. Ceny e-knih jsou opravdu dost vysoké, ale i tak se mi to u některých publikací, které ve své knihovničce mít nechci vyplatí. A dostupnost e-knih zdarma mě naštěstí netrápí, jelikoš vše, co potřebuji do školy sjou staré tituly. :)

      Vymazat
  9. Anonymní23 srpna

    Prosím, není to žádný hejt na čtečky a ani autorku toho blogu. :-) Jen mi přišlo přinosné zmínut i další věci...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já moc děkuju za Váš názor a doplnění informací! Jako hejt rozhodně navnímám. :)

      Vymazat

Budu moc ráda, když mi napíšeš nějaký komentář :)