29. března 2020

Kniha vs film Všem klukům, které jsem milovala

Už je to pět let od doby, kdy v českém překladu vyšla skvělá romantická knížka Všem klukům, které jsem milovala. Někdy tou dobu jsem ji poprvé četla, bylo mi čtrnáct a celý příběh jsem si naprosto zamilovala. Autorka knížky, Jenny Han, dokázala napsat neskutečně čtivý příběh s originální zápletkou a velmi specifickými hlavními hrdiny. I když jsem tou dobou nebyla nejrychlejším a nejvášnivějším čtenářem, tak jsem knihu přečetla během necelých dvou dní a láska k příběhu mi zůstala doteď. Před dvěma lety se Všem klukům dočkalo filmového zpracování, které vyšlo na Netflixu. Protože jsem film viděla už třikrát a knížku jsem si po pěti letech přečetla znovu, neubránila jsem se jejich srovnávání.

Příběh vypráví o dívce jménem Lara Jean, která si do krabice na klobouky schovává milostné dopisy. Nejsou to ale dopisy, které někdo napsal jí. Jsou to dopisy, které napsala ona a nikdy je neposlala. Pokaždé když se jí líbil nějaký kluk, napsala dopis. V tom otevřela své srdce a vypsala se ze všech svých citů, které nikdy nedokázala říct nahlas. Všechny tyto dopisy si schovávala a měly být jen pro ni... Jednoho dne někdo její dopisy rozešle a milostný život Lary Jean se totálně vymkne kontrole. Představte si, že by všichni, kteří se vám někdy líbili, najednou dostali milostný dopis od vašeho mladšího zamilovaného já...

Jak už to tak bývá se všemi filmy podle knih, tak i v tomto případě byl film dost pozměněn. Bylo vyškrtnuto velké množství scén, které si v knížce každý zamiluje, ale film by s nimi byl prostě až příliš dlouhý. Proto došlo i ke změně některých maličkostí, aby příběh dával divákům smyl, jako celek. Ve filmu Všem klukům však tvůrci změnili i některé důležité části. Jednou z největších změn bylo záhadné odeslání dopisů, které ve filmu proběhlo jinak než v knize. A celkově konec příběhu - zatímco knížka končí otevřeně, film má zápletku ukončenou. Ani jedna z těchto změn mi nevadila a myslím si, že do filmu to takto sedlo mnohem lépe.

I přes malé detaily, které mě na filmu trošku mrzí ho naprosto zbožňuji. Jak už jsem psala, viděla jsem ho už dokonce třikrát a rozhodně se k němu budu zase vracet. Je to nejlepší filmové zpracování knihy, kterou mám přečtenou! Jsem neskutečně ráda, že mě film nezklamal a opravdu se podařil. Má své osobité kouzlo a zamilovala jsem si ho stejně jako knížku. Film dokonce přinesl pár scén, které v knížce nejsou, ale jsou opravdu dobré! Jako například Kitty s helmou v autě nebo zápletka s Gen a gumičkou...

Herecké obsazení filmu je opravdu velice povedené. Herci vypadají přesně tak, jak je autorka v knížce popisuje a jejich herecké výkony jsou opravdu povedené! A co si budeme, Noah Centineo jako Peter, je prostě dokonalý! Jen postava Kitty je ve filmu starší a vyspělejší, ale taky mi to nakonec vůbec nevadilo.

Ale stejně na knihu nedám dopustit. Je o proti filmu o kus lepší, především díky tomu, že je v ní dostatek času na postupné vyvíjení vztahu mezi postavami. Ve filmu je to celé dost uspěchané, ale v knížce se vztah postupně vyvíjí a je to neskutečně sladké. A ty malé detaily, které ve filmu schází jsem si v knížce prostě zamilovala...

Pokud jste už knížku četli a bojíte se, že vás film zklame, tak vám doporučuji mu dát šanci. Je sice  trošku jiný, ale opravdu má své osobité kouzlo, skvělé herce a je perfektně natočený! Věřím, že si ho oblíbíte, stejně jako já. Pokud jste naopak viděli jen film a uvažujete zda se pustit i do knihy, tak určitě neváhejte a do knížky se pusťte. Je to neskutečně sladké a milé čtení a obsahuje velké množství božích bonusových scén!

Doufám, že se Vám článek líbil a dokázali jste si o filmu či knížce udělat obrázek. Budu moc ráda, když mi do komentáře dáte vědět, jaký máte k tomuto příběhu vztah vy. Jestli jste viděli film, četli knihu nebo dokonce obojí a jak se vám to líbilo. Jsem neskutečně zvědavá na vaše názory!

14 komentářů:

  1. Mám přečtené všechny knížky a viděla jsem oba filmy, fakt se mi to líbilo, ale není nad knihy <3

    OdpovědětVymazat
  2. Mám předčtený první díl a byl boží :) Na zbylé dva se chystám, ale prostě zatím nebyl čas se ně dostat :( Filmové zpracování jsem viděla pouze u prvního dílu a to se mi také líbilo, na druhý díl si počkám až po knížce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě je lepší nápad si prvně přečíst knížku, protože by ti to hodně pokazilo skvělou knihu! Druhý díl knížky je totiž dokonalý! :)

      Vymazat
  3. Zatím jsem neviděla ani nečetla ani jeden díl, ale v budoucnu bych to ráda napravila. :) Tahle srovnání kniha vs. film mám moc ráda a to tvoje mě vyloženě nalákalo. Je super, že se film drží knižní předlohy, a to jak ve vzhledu postav, tak co se děje týká. Bohužel to není příliš častý jev... :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem opravdu moc ráda, že se ti článek líbil a ještě raději, že jsem tě na knížku nalákala! Tahle si to rozhodně zaslouží :) Máš pravdu, že se nepříliš často filmy podle knih vydaří, často bývám hodně zklamaná...

      Vymazat
  4. Zatím jsem knihy od této autorky nečetla, ale ráda bych se na ně vrhla :) A pak samozřejmě zkoukla i film :) Myslím, že trocha romantiky a tak nám teď jedině prospěje :)

    OdpovědětVymazat
  5. O knize vím, ale nečetla jsem ji. Stejně jako film :D
    Není to úplně můj šálek kávy, ale pěkný a zajímavý článek. Já mám připravený na Sedmilhářky :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já si vlastně nejsem jistá, jestli jsem přečetla všechny knihy :-D Četla jsem jedničku ještě v době kdy jsem se knihomolství věnovala tak jako okrajově. Ale viděla jsem filmy a ty se mi moc líbily :-) Takže v budoucnu rozhodně plánuju ještě rereading :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si ho užiješ :) Je to prostě boží!!!

      Vymazat
  7. Tak asi na tento som videla trailer, keď jej zrazu jedného dňa zmiznú všetky jej dopisy :) Ale inak možno si ho niekedy aj pozriem vo filme a potom siahnem po knihe :)

    OdpovědětVymazat

Budu moc ráda, když mi napíšeš nějaký komentář :)