3. září 2019

RECENZE: Normálně jiní

Knížka Normálně jiní je krásný, zajímavý, čtivý, vtipný a zároveň dojemný příběh, který v sobě nese hned několik poselství a dokáže toho čtenářům neuvěřitelně hodně předat.

Autorkou této knihy je spisovatelka Tammy Robinson, která pochází z Nového Zélandu. Své knížky vydává vlastním nákladem, už vydala sedm románů a v současné době pracuje na dalším. U nás její knihy začalo vydávat nakladatelství Grada, které mi román Normálně jiní poskytlo k recenzi. Zatím vydali dvě knihy této autorky. Ta druhá z nich vyšla poměrně nedávno a je to kniha Poslední velký den

Příběh Normálně jiní je psán z pohledů dvou hlavních devatenáctiletých postav Alberta a Maddy. Oba dva mají své problémy a bojují se životem. Albert má příšerného otce a staršího bratra, pro které nikdy nebude dost dobrý. Jediné po čem touží je se co nejdříve odstěhovat a konečně začít žít klidný šťastný život. Maddy tráví svůj veškerý čas buďto v práci nebo doma se svou mladší sestrou B. Ta trpí silným autismem a dalšími nemocemi, takže vyžaduje celodenní péči. Maddy se společně s matkou snaží zvládnout finance, domácnost a péči o B. Nemá čas na přátelé ani jinou zábavu a je smířená s tím, že to tak bude napořád. Jednoho dne se tito dva setkají a jejich životy jim to obrátí vzhůru nohama, ale krom lásky je čekají i strasti.

Knížka je psána v ich-formě a střídají se pohledy Alberta a Maddy. Já osobně tuto formu vyprávění preferuji, protože se tak jako čtenář můžu mnohem více sblížit s hlavními hrdiny. K tomuto příběhu to skvěle sedělo, protože jsme mohli sledovat pocity a psychiku postav v náročných situacích, které je za jejich život potkaly. Oba dva hlavní hrdinové mi byli velmi sympatičtí a dokázala jsem se vcítit do jejich pocitů a situace. Autorka umí opravdu skvěle psát. Píše velmi svižně a poutavě, takže je příběh velice čtivý a stránky mi samy utíkaly pod rukama. Jedné mínus na knížce je, že samotný děj knihy není nijak zajímavý, za což jsem strhla jednu hvězdičku.

Tato knížka není jen milý čtivý příběh, nese v toho sobě mnohem více a svým čtenářům dokáže mnoho předat. Autorka v knize dokázala ukázat, jak je náročný život, když musíte pečovat o někoho kdo vyžaduje celodenní dohled. Dále čtenářům blíže nastiňuje autismus, život takového člověka a jeho rodiny. Kniha taky ukazuje, že je důležité svůj život nepromarnit, žít naplno dokud můžeme a nebát se udělat náročné a důležité rozhodnutí. A především ukazuje to, že každá rodina má své deficity a žádná rodina není ideální. Což si občas potřebujeme uvědomit všichni.

Když jsem na svém instagramu dělala anketu kolik lidí tuto knížku četlo, tak mě výsledek hodně překvapil. Jen 6% hlasujících knížku četlo, což je opravdu málo! Tento příběh si zaslouží mnohem více pozornosti, než se mu dostává. Není to nejlepší knížka, jakou jsem kdy četla, ale dala mi toho  opravdu hodně a já jsem moc ráda, že jsem si jí přečetla! Moc děkuji nakladatelství Grada, že mi knihu Normálně jiní poskytlo k recenzi. Rozhodně vám doporučuji dát této knížce šanci. Já si  určitě plánuji časem přečíst i další knihu od autorky. Budu moc ráda, když mi dáte vědět v komentářích, jak jste na tom s knížkou vy!