8. září 2019

Kniha vs film Slunce je také hvězda

Slunce je také hvězda je moje nejoblíbenější knížka, je to nejlepší kniha, jakou jsem kdy četla a naprosto ji zbožňuji. Jedná se o překrásný romantický young adult příběh, který nese velkou myšlenku a zároveň poukazuje na rasismus, odlišné kultury a přistěhovatelství. Tuto knížku napsala úžasná autorka Nicola Yoon, takže se naprosto skvěle čte. Příběh Slunce je také hvězda se stejně jako předchozí kniha této autorky Všechno, úplně všechno dočkala filmového zpracování. Na film jsem se neskutečně moc těšila a plánovala jsem si, že vyrazím do kina na premiéru. Ale když se film dostal v Česku do kin měla jsem najednou hrozný strach, že film nebude podle mých představ a budu zklamaná. Proto jsem tak dlouho odkládala, než jsem se podívala na filmové zpracování svého nejoblíbenějšího příběhu a dělala jsem dobře? Už jsem našla odvahu na film jsem se podívala a mám toho zase opravdu hodně, co říct. Bude to bez spoilerů, jak filmu, tak ke knize, takže se nemusíte bát, pokud jste ještě příběh nepoznali.

Příběh je o dívce, která nevěří na lásku na první pohled ani na osud a spoléhá se jen na vědu a fakta; a chlapci, který na ni čirou náhodou, možná osudem, narazí v ulicích New Yorku. Natashini rodiče jsou přistěhovalci a kvůli jejímu otci má být celá rodina ten den večer deportována ze spojených států. má jen pár hodin na to, aby zachránila situaci a právě ten den potká Daniela.

Tuto knížku jsem si zamilovala, především protože naprosto nádherným způsobem dokázala poukázat na to, jak snadno můžeme ovlivňovat životy jiných lidíV knize se vyskytují krátké epizody životů vedlejších postav. Vy jako čtenář uvidíte něco, co jste ve svém životě nikdy vidět nemohli, a to jak snadno, často nevědomky, člověk ovlivňuje životy desítek lidí okolo sebe a může to mít neuvěřitelně velké pozitivní, ale i negativní důsledky. V knížce je i krásně nastíněna otázka osudy a odlišné názory hlavních postav na ni. Taky mě hodně zaujalo, že autorka v knížce představuje odlišnost kultur, rasismus a přistěhovalectví. Ukazuje velmi důležitá témata velmi jednoduchým a příjemným způsobem. Po dočtení knížky jsem měla v hlavě spoustu věcí k zamyšlení a opravdu jsem si díky ní uvědomila důležité věci.

Největší strach jsem měla z toho, že film nepředá hlavní myšlenku tohoto příběhu a přesně to se bohužel stalo. Neskutečně moc mě mrzí, že tvůrci vynechali postavy, či malé dějové linky a změnili naprosto dokonalý epilog knihy. Na těchto detailech bylo ukázáno poselství snadného ovlivňování lidských životů. A právě v tom bylo největší kouzlo příběhu. Nebylo by vůbec těžké to do filmu zakomponovat a mě hrozně mrzí, že se zaměřili především na romantickou linku příběhu. 

Dál bylo ve filmu změněno hodně detailů, které milovníky knížky zamrzí, ale dá se to pochopit a odpustit. Nejvíce mi, ale vadí rozdílný konec příběhu a to, že film nenese hlavní myšlenku knížky. To, že sluchátka v knížce nebyli bílé, ale růžové a podobně přežiju.

Velkou pochvalu si určitě zaslouží herecké obsazení filmu, protože hlavní hrdinové jsou opravdu přesně podle popisu v knize. Jsou to talentovaní herci a taky se na ně dobře kouká. postavu Daniela jsem si naprosto zamilovala už v knize, ale herec z filmu tomu ještě napomohl.

I když mě hodně zamrzelo, že film není takový, jak bych si přála, tak jsem stejně ráda, že vznikl, a že jsem ho viděla. Film se totiž jinak opravdu povedl především v romantické lince, takže se na něj dobře dívá. Jediná myšlenka, která byla ve filmu předána, byla ta ohledně osudu a to moc pěkně. Takže alespoň něco film předal. Určitě se na film ještě někdy podívám, protože už nebudu v šoku z vynechaných částí a změněného příběhu a užiju si krásný originální romantický příběh. 

Pokud jste ale viděli jen film a nečetli knížku, tak to ihned napravte. Je to naprosto dokonalá knížka, kterou si prostě musíte přečíst! Pět hlavních důvodů, proč vám tento příběh nesmí uniknout jsem už napsala v toto článku, tak si ho určitě přečtěte a dozvíte se o této geniální knize něco více! Knížku si přečtěte v každém případě, ale pokud jste ji už četli a nevíte zda kouknout na film, tak vám už více nemůžu poradit, je to na vás. Každopádně mi určitě dejte vědět, jak jste na tom s tímto příběhem, protože mě to hodně zajímá. Pokud se vám článek líbil, můžete si přečíst další články ze série Kniha vs film. Například na druhou knížku Nicoly Yoon Všechno, úplně všechno, nebo na další příběh, který měl myšlenku, kterou film vůbec nepředal a to Chvíle před koncem. Nebo na Probuzení Simona Spiera, což je nejhorší film podle knihy z těchto čtyř. 

4 komentáře:

  1. Přesně, je to naprosto luxusní knížka, a taky bych ji zařadila mezi svoje nejoblíbenější, ale styl, jakým byl podán konec, mě teda naštval :D Holt s vypuštěním detailů se musí počítat, ale taky mě to vždycky štve. A jestli teda vymazali postavy, jak je teď jakýmsi zvykem... ehm. Ani s hereckým obsazením asi nejsem úplně spokojená, herečka Natashy mi přijde o dost starší, než jak by měla vypadat. Ale film jsem ještě neviděla, takže mě třeba příjemně překvapí. Sama ještě odolávám a moc se mi do toho nechce, tak na to snad někdy dojde :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda, za dalšího milovníka Slunce je také hvězda: :) Chápu, že tyto konce nemusí úplně každý, ale mi se na tom hrozně líbila postava Irene, jejíž osud a jeho okolnosti mě v knize hodně zaujali a ve filmu tato postava úplně chybí!... Tak ti přeji, abys nebyla až příliš zklamaná pokud se na film jednou podíváš. :)

      Vymazat
  2. Vždycky mě mrzí, když ve filmu změní, nebo úplně vynechají, podstatné části. :) Pokud člověk vidí jen film nevadí mu to... ale čtenář, který má srovnání a ví jaký potenciál by film mohl mít. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně! Kdybych viděla jen film, byla bych nadšená, jak je to krásný sladký romantický film... Ale takhle mi je to hrozně líto.

      Vymazat

Budu moc ráda, když mi napíšeš nějaký komentář :)