16. června 2019

RECENZE: Říkala si o to

Odvážný román o znásilňování, sexismu a obviňování obětí znásilnění v dnešní moderní společnosti. Kniha upozorňuje na problematiku znásilňování, ukazuje pohled a názor společnosti na oběti znásilnění a z velké části se zaměřuje na těžkou psychickou situaci oběti. Říkala si o to je román, který ukazuje velmi důležité téma, o kterém je potřeba mluvit. Je psán především pro mladé čtenáře, kterých se tato problematika týká nejvíce a ukazuje jim toto téma cestou příběhu "normální"dívky, které se celý život změnil, jen kvůli jednomu večeru.

Kniha Říkala si o to nese opravdu veliké poselství a rozebírá důležité a vážné téma. Je skvělé, že vznikl román pro mládež, který se zaměřuje na důležitost tohoto tématu a více čtenářům problematiku znásilnění ukazuje. Českého překladu této úžasné knihy jsme se dočkali díky nakladatelství Bookmedia. Já jsem se ke knize dostala, protože se stala Novinkou měsíce květen a Knihcentrum.cz mi jí zaslalo k recenzi, za což jim neskutečně děkuji. Protože jsem opravdu moc ráda, že jsem se ke knize dostala a mám možnost vám ji prezentovat.

Autorkou knihy je irská spisovatelka Louise O'Neill, která se věnuje především literatuře pro náctileté. Zabývá se především tématy feminismu, sexismu a popkultury. V zahraničí ji vyšli další tři knihy a já pevně doufám, že se další z nich dočkají českého překladu.

Příběh vypráví o dívce jménem Emma, která žije svůj "normální" život, ale vše se změní toho dne, kdy se stane obětí znásilnění. Kniha je rozdělena na dvě části loni a letos. V první části knížky poznáváme hlavní hrdinku Emmu, její život, přátelé a rodinu. Následně se také dočteme, jak probíhal onen osudný večer, kdy k tomu příšernému činu došlo. V druhé části knihy se v ději posuneme o rok dopředu, kdy pozorujeme, jak se zásadně změnil život hlavní hrdinky a především její psychika. Sledujeme nejen život Emmy, ale také její rodiny, přístup okolní společnosti a soudní postup případu.

Ze začátku čtení této knihy jsem byla docela dost zmatená a chvíli mi trvalo, než jsem si zvykla a do příběhu jsem se začetla. Autorka knížky píše velmi osobitým stylem psaní, na který jsem si musela zvyknout, ale k danému příběhu její styl psaní opravdu perfektně sedl, šlo jen o zvyk. Taky mi ze začátku dělo problém velké množství postav kamarádů a jejich jmen, ale po chvíli zorientovala. Protože jsem po rozečtení knížky měla opravdu hodně pocitů, rozepsala jsem je v článku Rozečtono, který jsem napsala ihned po dočtení prvních padesáti stran. Takže pokud vás zajímají mé první pocity z knihy, doporučuji si ho přečíst.

Když jsem si navykla na styl psaní autorky a vžila jsem se do příběhu, tak jsem opravdu hltala stránku za stránkou. Příběh je opravdu velmi silný a nese sebou spoustu otázek k přemýšlení. Tato kniha mě opravdu zasáhla a něco ve mně zanechala. Často mě překvapovalo chování okolní společnosti, či rodiny Emmy a hodně jsem o všem u knihy přemýšlela. V druhé části knížky jsem odhalovány určité situace z předchozího roku pomocí vzpomínek, které mě často šokovali. Konec příběhu je velmi otevřený, což normálně u knih nemám ráda, ale tady mi to nevadilo. Pochopila jsem proč autorka zvolila tuto cestu závěru a myslím si, že to udělala perfektně. A to opravdu ve všech směrech. Kniha v sobě měla veliké poselství, které se autorce podařilo předat a má za to můj veliký obdiv.

Jsem neskutečně ráda za to, že takový příběh autorka napsala a já měla možnost si ho přečíst. A byla bych moc ráda, kdyby jste této knize i vy věnovali svou pozornost, protože ji doporučuji úplně všem. Seženete ji za podle mne skvělou cenu zde a nebo si příběh můžete poslechnou ve formě audio knihy, kterou namluvila Klárka Nováková. Já se časem rozhodně pustím i do audioknížky. Opravdu mě zajímá váš názor na tuto knihu, takže mi prosím dejte vědět do komentářů!